6 september 2008

Där står tomheten öde och kal

(Egen bild)

"Det är tomt, det är bränt, det är härjat och kalt,
där den låg, ligger berghällen bar,
men däröver går minnet med vinden svalt,
och det minnet är allt som är kvar.

Och det är som jag såge en gavel stå vit
och ett fönster stå öppet däri,
som piano det ljöd en munter bit
av en visa med käck melodi".
(Gustaf Fröding)

Frödings diktrader föll mig i tanken när jag läste att den tomma villan på Apotekaregatan 17 i Göteborg blivit lågornas rov. Någon kanske minns att fastigheten förekommit några gånger i den här bloggen, senast för någon månad sedan? Men nu är alltså sista kapitlet i dess historia uppenbarligen skrivet, för efter branden i onsdags (sannolikt anlagd) återstår bara förkolnade rester av byggnaden. Trots att den attraktiva tomten länge varit i Wallenstams ägo har man inga planer för den, utan dagen efter branden spånar man om "kontor, konferens, utbildningslokal, hotell eller kyrka" som möjlig nybyggnation där. Kanske finns det anledning att återkomma till den saken, men jag kommer i alla fall att sakna anblicken av den vita byggnaden på kullens topp varje gång jag åker förbi Sahlgrenska.

4 kommentarer :

Anita sa...

Är "mitt" hus nedbrunnet!?! Åh, så sorgligt. Det hus som jag skulle köpa den dag jag blev rik som ett troll...

Ptr sa...

Ja, men du har ju chansen att bygga en ny villa där, eftersom man inte bestämt sig för vad det skall bli. Skynda dig på att bli rik nu!

Anita sa...

Det lär jag aldrig bli....:(

Ptr sa...

Fast när man ser naturen på de fina bilderna från dina trakter kan man allt tycka att du är rik i alla fall...